2009. augusztus 24., hétfő

Kürtős kalács

A múltkor nézegettem az NLC-s Sütik képpel topikot, és kedvet kaptam egy kürtős kalácshoz. Egyszer már csináltam, nem nagy ördöngösség, csak hát a sütőben sült mégsem az igazi. Na de nekem ez most mindegy is volt, azonnal akartam! :D Mivel nincs rendes "szerszámom" se, az nlc-s lányok által kiokoskodott módszert választottam. Ennek két módja van: lehet a nedvszívópapír korongját vagy a sörös dobozt is használni. Mindkét esetben alufóliával kell befedni a hengereket, a sörös doboz alját pedig ki kell szúrni. Ha elkészült a remekmű, olvasztott vajjal megkenjük és rátekerjük a tésztát. De még mielőtt ennyire előreszaladnánk, a recept*:

Kürtős kalács

50 dkg liszt, 3 dkg élesztő, 1 dl tej, 1 cs vaníliás cukor, egy csipet só, 2 tojás, 10 dkg olvasztott margarin, 3 ek. cukor, pici (de tényleg) reszelt citrom + kenéshez olvasztott margarin, ízesítéshez cukor, fahéj, kakaó stb.

*a szerzőt sajnos nem tudom, az internetről vadásztam le

A tejben egy kevés cukorral felfuttatjuk az élesztőt. Összedolgozzuk a tészta hozzávalóit, majd hozzáadjuk az élesztőt is. Meleg helyen pihentetjük, míg kétszeresére nem nő. Ha megkelt, átgyúrjuk, és vékonyra nyújtjuk. Pizzavágóval vagy késsel csigaalakban felvágjuk, így egy hosszú csíkot kapunk. Ezt kezdjük feltekerni a megvajazott hengerre, úgy, hogy a csíkok egy kicsit mindig fedjék egymást. Én biztosra mentem, ezért az érintkezés helyét kicsit bevizeztem, hogy jobban tapadjon a tészta. Lehet, hogy enélkül is működik, de így biztosan nem esik le a formáról. Amikor elkészült egy henger, egy kicsit végiggörgetjük a deszkán, majd olvasztott margarinnal megkenjük. Az előre kikészített cukorba pedig meghempergetjük. Egy magasabb falú tepsiben sütjük, úgy, hogy egy fakanalat átdugunk a hengeren és azt a tepsi szélére ültetjük. Talpára is állíthatjuk a kalácsokat, így azonban még kevesebb esélye van arra, hogy megolvadjon a cukor. Nekem még a fakanalas módszernél sem olvadt meg...Kb. 180°C-on sütjük, és még forrón leügyeskedjük a hengerről. Ebből az adagból 4 nagy és egy kicsi kürtős kalács lett.

2 megjegyzés:

Bogi írta...

Szia!
Megcsináltam én is a kürtöskalácsot a recepted szerint. Isteni finom lett, szintén nem olvadt meg a cukor, de sebaj. Még a feltekeréssel kis gondok adódtak, de majd a következő jobban sikerül.

Lós Bogi

Gomba írta...

Örülök neki :)