2009. augusztus 14., péntek

Lapos dobos

Házassági évfordulóra készült a nagy mű, apa kérte, hogy dobos legyen. Kicsit féltem tőle, mert hát ez mégis csak egy dobos torta! Nézegettem a recepteket, sokan megmutatták az elkészült műveket, és elég sok esetben nem sikerült túl jól a torta "kalapja". Végül is azért vágtam bele, mert Macikonyhánál találtam egy nagyon szép dobost, és még a recept is szájbarágós volt :). A recept változatlan, csak a cukrot váltottam fel fruktózra.



Dobos torta


Krém:
4 egész tojás, 20 dkg cukor (14 dkg fruktóz), 2 cs. vaníliás cukor, 10 dkg jó minőségű étcsoki, 2 ek holland kakaópor, 20 dkg vaj, rum
Tészta:
7 tojás, 1 csipet só, 7 púpozott ek kristálycukor (122,5 g fruktóz), 7 púpozott ek átszitált liszt
Karamell:
15 dkg porcukor, 2 tk ecet, 2 tk vaj, víz

A krémhez a tojásokat egy fém habüstbe ütjük, hozzáadjuk a cukrot (fruktózt), a vaníliás cukrot és elkeverjük. Egy edénybe 2-3 ujjnyi vizet forralunk, erre rakjuk rá a habüstöt, és gőz fölött habosra verjük a tojáskrémet. Ha kész, a tojáskrémet egy kicsit félre rakjuk, majd egy másik fém tálat ültetünk a vizes edényre, és gőzfürdőben megolvasztjuk a csokit. Ezután hozzáadjuk a tojásos krémhez, belekanalazzuk a kakaóport és ízlés szerint a rumot. Megvárjuk, hogy teljesen kihűljön a csokis krémünk, majd hozzáadjuk a szobahőmérsékletű vajat, és habosra verjük. Betöltésig hűtőbe tesszük.

A tésztához először is levágunk 7 db sütőpapírt, amire 26 cm-es köröket rajzolunk. (170°C-ra előmelegítjük a sütőt) A 7 tojást a sóval és a cukorral (fruktózzal) kikeverjük. Apránként hozzászitáljuk a lisztet és csomómentesre keverjük. DE! Mivel én fruktózt használtam, amiből ugye kevesebb kell, mint a kristálycukorból, ezért felborultak az arányok. Nem tudom hány kanál lisztet kellett még hozzáadnom, de még így is kevésnek ítéltem a masszát. Mondjuk úgy, hogy kicsit kétségbe voltam esve, ezért még raktam bele egy kevés sütőport is, de elvileg anélkül is jó lesz. A másik baki, amire utólag jöttem rá, hogy az utasítás szerint apránként szitáltam és kevertem össze a lisztet a tojásos masszával. A Paprikán megy Rachel Allen Bake! műsora, és ő árulta el, ha lisztet szitálunk a tésztához, ne apránként, hanem egyszerre keverjük el, lehetőleg minél rövidebb idő alatt, mert különben a liszt elveszti a sikértartalmát (vagy mifene). Bár ha nagy mennyiségű lisztről van szó, akkor mégis csak jobb több részletben hozzáadni, szerintem...
Szóval, ha összeállt a tésztánk, a sütőpapírokra felrajzolt körökre egyenletesen felkenjük a masszát (a papírt fordítsuk meg, hogy ne legyen maszatos a ceruzától/tolltól a tészta). Kisebb gondot okozhat a tészta elosztása úgy, hogy mind a hét körre elegendő mennyiség kerüljön. (Nekem a fent említett okok miatt csak öt lapom lett...) 10 percig sütjük a lapokat, ha kész azonnal lehúzzuk a papírt, vigyázva, hogy ne sérüljön a tortalapunk. Ha kisült az összes, egy tortaforma alját használjuk sablonnak és körbevágjuk az összes kisült lapot, így egyforma lesz mind. A legszebb lapot félrerakjuk, bejelöljük a cikkelyek helyét, a többit pedig a krémmel betöltjük.

A karamellhez egy edénybe szitáljuk a porcukrot, és annyi vizet adunk hozzá, amennyivel épp simára lehet keverni, kb. 4-5 evőkanálnyit. Hozzáadjuk az ecetet és a vajat, majd közepes lángon folyamatos kevergetés mellett elkezdjük megolvasztani. Az ecet miatt elég büdös lesz, és maga a folyamat is elég hosszú, kb. 10-15 perc, de működik! :) Amikor már szép színe van, az előkészített piskótára kanalazzuk és egy előre jól bevajazott, hosszú késsel felcikkezzük a még forró karamellt. Ez utóbbi művelet nem ment elég gyorsan, ezért épp csak be tudtam jelölni a szeletek helyét, de rém büszke voltam magamra, mert nagyon szép lett :D

A karamellt ráraktam a betöltött tortára, a maradék krémmel bevontam az oldalát, pirított mandulával díszítettem. Másnap megcsináltam a marcipánrózsákat, majd a végleges helyükre tettem. Kicsit lapos lett, de nekem tetszik :)

3 megjegyzés:

Barbi konyhája írta...

Tényleg szép!!! Ügyes vagy!
Azt hiszem valamikor meglepem a családot egy ilyen tortával!!! :))

Gomba írta...

Azért ezzel vitatkoznék, de köszönöm :D

marisz57 írta...

Nagyon ügyes vagy ám, azt tudnod kell!