2012. január 26., csütörtök

Aranygaluska deluxe

Kezdem úgy érezni (így hat év után...), hogy az aranygaluska K kedvenc "süteménye". Amikor megkérdezem mit süssek, valahogy mindig ez lesz a válasz. Vagy a pizzás csiga...
Tegnap is elhangzott a kérdés, és jött is rá a szokásos válasz. Én meg voltam olyan jófej, és kivételesen tényleg megsütöttem neki :)
Na de hogy legyen egy kis csavar a dologban, felturbóztam egy kicsit. Dió helyett mogyorót használtam, sok-sok fűszert és még a gombócokat is megtöltöttem mogyorókrémmel! Kicsit melósabb, de esküszöm, hogy ilyen jót még nem ettem! Remélem neki is ízleni fog ;)

Ötlet


Aranygaluska deluxe - 5-6 adag

250 g liszt, 120 ml tej, 25 g olvasztott vaj, 25 g nádcukor, 20 g élesztő, 1 tojás sárgája, reszelt citromhéj
75 g darált mogyoró, 1 kk őrölt kardamom, 1 púpos kk fahéj, 2-3 ek olvasztott vaj, 2-3 ek mogyorókrém
Fűszersodó:
500 ml tej, 2 sárgája, 2 púpos ek nádcukor, 1 púpos ek keményítő, 1 rúd vanília, 1 tk fahéj, 2 szem kardamom, 1 db csillagánizs

A tésztához langyos-cukros tejben felfuttatjuk az élesztőt. A többi hozzávalót, az olvasztott vaj kivételével egy keverőtálba mérjük. Hozzáadjuk a felfutott élesztőt, majd dagasztani kezdjük. Amikor kezd összeállni a tészta, hozzácsurgatjuk a vajat is. Egy órán át kelesztjük.
A mogyorót száraz serpenyőben megpirítjuk majd ledaráljuk. Összekeverjük a fűszerekkel és a cukorral.
A megkelt tésztát átgyúrjuk, majd enyhén lisztezett deszkán kb. fél cm vastagra nyújtjuk. Pogácsaszaggatóval kis korongokat szúrunk a tésztából, majd mindegyik közepébe egy kevés mogyorókrémet teszünk. (Érdemes egy csomagolófóliából zsákot készíteni, és abból nyomni a mogyorókrémet. Gyorsabban haladunk vele és kevésbé leszünk maszatosak.) A korongokat összecsippentjük, vigyázva, hogy a mogyorókrém ne folyjon ki. Miután az egész tésztát így betöltöttük, a golyókat olvasztott vajba bárjuk, majd a fűszeres mogyoróba hempergetjük. Kivajazott szufléformákba vagy muffintepsibe pakoljuk, majd 10-15 percig kelni hagyjuk. 200°C-os sütőben 10-15 perc alatt készre sütjük.
A sodóhoz egy kis lábasba tesszük a tojások sárgáit, a cukrot és a keményítőt, majd egy kevés tejjel csomómentesre keverjük. Felöntjük a maradék tejjel, ízesítjük a fűszerekkel, majd közepes lángon besűrítjük.

Nincsenek megjegyzések: