2013. január 8., kedd

Mandulás kávétorta

Sikeresen túléltem a decembert! Gyakorlatilag reggeltől estig dolgoztam, néha egy-egy nap pihenővel megtűzve, amikor meg inkább pihentem. Aztán jött a karácsony, amikor is megcsináltam a szokásos 11 rúd bejglimet és az imádott inverz kókuszkockát.
Január 1-től meg ismét diétába kezdtem, mert már megint van mit fogni rajtam :) 
Amúgy nem tartoztam soha a nyírfacukor/xilit használók táborába. Nekem túl drága, hogy csak úgy elsütögessem. (Igaz, mostanában nem túl gyakran sütök...) 
Otthon már próbáltam, anya rendszeresen ilyet vesz. Hiába van ráírva, hogy 1:1 arányban helyettesíthető a cukorral, nekem kicsit édesebb. Így egy picivel kevesebbet használok belőle. 
Hetedikén lett 25 éves az emberem, torta nélkül pedig nincs születésnap. :) Ezért ilyen kompromisszumos megoldásként xilitből sütöttem, hogy azért én is tudjak belőle enni. Hát, azért érződik, hogy nem a megszokott nádcukorból készült. 

A baromi hosszú leírást nézzétek el nekem, kb. 15 sorral is el tudtam volna intézni, csak akkor nem biztos, hogy mindenki számára érthető lenne. :P Így kicsit szájbarágós, de hátha ti is kedvet kaptok hozzá egyszer. Mert amúgy finom. :)



Mandulás kávétorta - 8 szelet, 16-18 cm-es formához

Mandulás piskótalap:
250 ml fehérje (kb. 6-7 tojás), 140 g xilit (165 g nádcukor), 100 g darált mandula, 70 g liszt, 1 kk fahéj
Krémalap:
500 ml tej, 90 g xilit (110 g nádcukor), 60 g keményítő, 2 nagyobb vagy 3  kisebb tojás sárgája, 1/2 rúd vanília, 150 g mascarpone, 150 g felvert tejszín
+ egy csésze erős kávé édesítve, rummal ízesítve, zselatin/zselatinfix
Díszítéshez:
Durvára őrölt mandula, étcsokoládé, fehér csokoládé

Először főzzük le a krém alapját, mert idő kell neki, míg kihűl. Egy kisebb tálba mérjük ki a keményítőt és a tojások sárgáit. Egy kevés tejjel csomómentesre keverjük. A maradék tejet a xilittel (cukorral) és a vaníliával feltesszük főni. Amikor a tej forrni kezd, vékony sugárban, folyamatos kevergetés mellett hozzáadjuk a keményítős részt. Besűrítjük. Ekkor vagy egy robotgép gondjaira bízzuk és kihűlésig kevertetjük vele, vagy pedig egy laposabb tálba öntjük a krémet, majd egy fóliát teszünk rá (a krém tetejére, nem a tál tetejére). Ezzel szeretnénk elkerülni a "puding" bőrösödését.
[Az első módszer előnye, hogy tutira nem bőrösödik, viszont a folyamatos keveréstől egy kicsit elfolyósodhat az anyag, ilyenkor a kész krémet egy kevés zselatinnal érdemes megfogni. A második módszernél ugyan egy picit bőrösödik, át is kell kevertetni alaposan egy robotgéppel, de nem igényel plusz zselatint a krém.]

A piskótalapokhoz a fehérjéből és a xilitből (cukorból) kemény habot verünk, majd ebbe forgatjuk bele óvatosan a szárazanyagokat. Sütőpapírral bélelt gáztepsibe egyenletesen kikenjük, majd előmelegített, 180°C-os sütőben, 10-12 percig sütjük. (Nincs gáztepsim, a legnagyobb tepsim is csak 26x39-es, ezért én a tésztát kettő osztottam és így kentem ki lapoknak. Így egy kicsit vékonyabbak lettek és több is lett a lehulló rész, mintha nagy gáztepsiben sütöttem volna.)
Miután a lap kihűlt, a sütőpapírt lehúzzuk a hátuljáról, és a 16-18 cm-es tortaforma segítségével 5 db piskótakorongot kiszúrunk belőle. Igyekezzünk úgy kiszúrni, hogy a lehető legkevesebb lehulló rész keletkezzen! Kell egy kicsit kirakózni is, hogy kijöjjön az ötödik lap, de az a torta belsejébe kerül és senki sem fogja észrevenni :) A két legszebb piskótalapot tegyük félre a torta aljához, illetve a tetejéhez. 

A kihűlt (csomómentes) alapkrémhez keverjük hozzá a mascarpone-t. A krém kb. egyharmadát tegyük át egy másik tálba és adjuk hozzá az előre lefőzött, ízesített kávét. Ez el fogja folyósítani, de zselatinnal megfogjuk. (Zselatinfix használata esetén kb. fél tasak por szükséges, ekkor elegendő csak simán a krémhez hozzákeverni. Zselatin esetén főzzünk le 150 ml vízből és 25 g zselatinból egy adagot. Amikor a víz forr, alatta a lángot elzárjuk és jól elkeverjük benne a zselatint. Ebből a meleg, de nem forró zselatinból kb. 2-3 evőkanálnyit adjunk a krémhez, keverjük el jól! A megmaradt, fel nem használt zselatint hűtsük ki, s tegyük át egy kisebb dobozba/pohárba. Hűtőben tárolva sokáig eltartható, használat előtt mikróban felmelegítendő)

A maradék vaníliás krémhez óvatosan hozzáforgatjuk a kemény habbá vert tejszínt. (A tejszínhabból egy.két evőkanálnyit hagyjuk meg a díszítéshez) Amennyiben szükséges egy kevés zselatinnal megfogjuk. (Mivel egy nagyon erős pudingot főztünk, alap esetben nem szükséges, csak akkor ha a hűtés [folyamatos kevergetés] során esetleg megfolyósodott volna)

Végül jöhet a karikába töltés. A lapok közé a következőképp töltjük a krémeket: vaníliás, kávés, vaníliás, kávés. Végül egy lappal lezárjuk. Tegyük néhány órára hűtőbe. 
A díszítéshez megolvasztjuk az étcsokoládét, egy kevés olajjal hígítjuk. Közben mikróban (alacsony fokozaton, rövid ideig melegítve, átkeverve) melegítünk pár kocka fehér csokit. Pár csepp olajjal hígítjuk, majd egy fóliából/sütőpapírból készített zsákba töltjük. 
Az étcsokit egyenletesen a torta tetejére kenjük, majd addig, amíg a csoki folyós, a fehér csokoládéval lespineljük. (Húzzunk sok párhuzamos csíkot a csokiból) Majd egy fogpiszkáló segítségével mintázzuk meg. (A csíkokra merőlegesen húzzuk a fogpiszkálót, majd minden ilyen áthúzás között csináljuk meg ugyanezt az ellentétes irányba is) Várjuk meg, míg a csokoládé megköt. 
A tortát kenjük körbe egy kevés tejszínnel, majd durvára őrölt mandulába panírozzuk.  

 

3 megjegyzés:

Dina írta...

Ez nagyon jól hangzik! Boldogat az emberednek! :)

Gomba írta...

Köszi, átadom :)

Marcsi írta...

Emberednek boldog szülinapot!!
A torta nagyon finom lehetett.